دلنوشته های طلبگی

درد دل یک طلبه نه چندان با سواد که در حوزه معروفی درس نمی خواند...

دلنوشته های طلبگی

درد دل یک طلبه نه چندان با سواد که در حوزه معروفی درس نمی خواند...

سلام
من داود ام طلبه سطح یک یکی از حوزه های علمیه که فقط سعی کردم هیچ چیزی رو بدون دلیل نپذیرم. به این خاطر همیشه سرزنش شدم اما همیشه اون چیزی که مخفی نمی مونه حقیقته.

دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
پیوندها

#لباس پیامبر


دوستان گفتند لفظ مشکل ثقیل است و به نوعی تکراری منم سعی کردم بهتر بگم ولی خب بهترین راه ساده ترین راهه و قراره این جا برای همه قابل فهم باشه. علاقه دارم مباحث تخصصی تر بشه و سعی ام هم بر همین است.

طلبگی در گذشته به معنی الان ماهیت وجودی نداشته است و این تصوری که امروز مردم از آخوند یا روحانی در فکرشون دارند تصویری جدید و بعد ورود مدرنیته به ایران شکل گرفت یعنی بعد از قاجار. (من نه مخالف مدرنیته ام نه موافق ش اما...) منظورم این نیست که فقیه در گذشته نبوده و این که بخواهم پدیده روحانیت را جدید بنامم، اثبات سخنم این است که اگر یک روحانی امروزی به زمان پیامبر یا معصومین (ع) سفر کند حتی در بین مردم آن زمان هم غریبه به نظر می آید چه از حیث لباس و ظاهر چه از لحاظ تفکر و معاشرت قسمتی از این تفاوت طبیعی است و اقتضای تفاوت زمان هاست اما بخش دیگرش اصلا قابل پذیرش نیست. چطور می توان لباس روحانیت را به لباس پیغمبر تشبیه کرد درحالی که عمامه و عبا و نعلین و ... درآن زمان به شکل دیگری بوده و این چیزی که الان در دست ماست چیز دیگر، بماند که حتی تولید داخل نیست و بعضا از کشورهای دیگر وارد می شود و این نیز توهین به خودمان است. از طرف دیگر در آن زمان مردم همه این مدل لباس داشتند و این آداب پوشش مردم عرب و حتی کشورهای مجاور بوده است و پیامبر حتی قبل از بعثت هم همین لباس را بر تن داشتند و بعد از پیامبری لباس جدیدی بر تن نکردند که نشان دین و مذهب باشد چرا که اصولا لباس برای همه انسان ها دلیل ثابتی دارد در همه عصرها که غیر از نگه داری از سرما و گرما و آراستگی پوشش بدن از دیدن است. چیزی که حضرت آدم(ع) و حوا بعد از هبوط مقام شان به آن پی بردند و قران می گوید عورتشان معلوم شد و نیاز به پوشش پیدا کردند. (البته در تفسیر آیه مطالب جالبی هم هست)

حتما شنیده اید که پیامبر وقتی در جمعی حضور داشت و کسی می آمد نمی توانستد تشخیص دهد چه کسی نبی است آیا نمی توان استدلال کرد که لباس حضرت با بقیه اصحاب یکی بود؟ (این احتمال که بقیه هم، هم لباس پیامبر بوده اند قبلش رد کردیم) غیر از مساله ساده زیستی که حتما باید در پوشش رعایت شد خود پوشش است که حتی پیامبر کلاه بر سر میگذاشته زیر عمامه یا این که تحت الحنک می کرده و تفاوت مسلمین با کفار همین تحت الحنک کردن عمامه شان بود، دقت می کنید؟ حتی کفار هم لباس مسلمین بودند هم لباس پیامبر.

دیگه جای توضیح بیشتر نیست که اگر حضرت مهدی(عج) الان بین ما حضور داشتند چطور لباس می پوشیدند، خب از درک ما خارج است ولی با مبنی دینی می توان حدس زد که نوع لباس پوشیدن شان متفاوت میشد، همان طور که ائمه لباس های یکسانی نمی پوشیدند و شاید شنیده باشید حضرت صادق(ع) لباس راه راه و رنگ زرد بیشتر می پوشید.

با این که می دانم مشکلات از این حرفا عمیق تر و مباحث پیچیده تر است اما می خواهم بگویم که نسل جدید با سوال های جدی و اساسی آمده و نیاز به پاسخ های قانع کننده و غیر تبلیغاتی دارد (چقدر حرف در این نکته خوابیده است) و اگر روحانیت به عنوان نماد اسلام آماده پاسخ گویی نباشد چه اتفاقی می افتد، نیاز به تکرار نیست که تحول اجتناب ناپذیر است باید مدیریت شود.

 

نظرات (۳)

سلام
دوستان لطفا نظر بدید...
هرمطلبی که نیاز بود ادامه ش میدم
فقط بگید تا بیشتر توضیح بدم

  • طلبه ای دیگر
  • این که گفتید نسل جدید با سوال های جدی و اساسی اومده و نیاز به پاسخ های قانع کننده و غیرتبلیغاتی داره...
    مثلا چه سوالی.....!!!؟
    جواب های تبلیغاتی یعنی چی!!!!!
    پاسخ:
    سلام
    توضیح ش یه مقدار طولانیه...
    اما توی پست های بعدی سوالات رو مطرح می کنم...مثل معنی طلبه، هدف طلگی، چرا فقها در امور دخالت نمی کنند و ... 
    مساله تبلیغات هم به طور کلی میشه گفت کسی که فقط مخاطب رو درنظر می گیره و دنبال حقیقت نیست
    اینم بعدا پست ش رو قراره بذارم...
  • امیر ارسلان
  • مطلب جالبی بود...
    پس دین لباس نداره !!!

    پاسخ:
    لباس دین تقواست!
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی